Een website die werkt
Je hebt waarschijnlijk al veralgemeningen gehoord zoals: “Facebook video’s moeten korter zijn dan een minuut”, of “hoe langer een YouTube video hoe beter”.
In plaats van blindelings veralgemeningen te volgen is het slimmer om uit te zoeken welke videolengte het beste werkt voor jou en je kijker.
De ideale lengte van je video hangt af van je doelstelling, het platform en het kijkgedrag van je doelgroep.
1. de doelstelling
Wil je vooral werken aan je branding? Dan kan je dat vaak met een kortere video. Is het eerder je bedoeling om te informeren of je te positioneren? Probeer dat dan zo grondig en tegelijk zo bondig mogelijk te doen, maar neem er voldoende tijd voor. Maar hoe lang of hoe kort je video ook is, de inhoud en het verhaal moeten goed zitten.
2. het platform
Als jouw video ervoor zorgt dat kijkers langer op een platform blijven, is de kans groot dat je video beter zal presteren. Maar dat wil niet automatisch zeggen dat langere video’s de beste keuze zijn. Op Facebook en YouTube kan je onderzoeken wanneer mensen afhaken in je video. Kijk per platform naar de cijfers van je video en probeer uit te zoeken of het kijkgedrag verschilt tussen korte en lange video’s.
3. de doelgroep
Elke doelgroep heeft niet alleen een ander surfgedrag, maar ook een ander kijkgedrag. Het is dus niet alleen belangrijk om te weten op welke platformen je doelgroep online tijd spendeert, maar ook waar ze liefst video’s jouw video’s bekijken en met welke intentie ze dat doen. Hou dus niet alleen rekening met waar je video bekeken wordt, maar ook met waarom iemand naar je video kijkt.