#11. Grenzen stellen vs. de schrik voor conflict

6 december 2022

In deze aflevering van de podcast gaat het over grenzen. Hoe zorg je ervoor dat anderen jou niet meer als deurmat gebruiken en wat doe je als ze wel – al dan niet bewust – over je grenzen gaan?

Ben jij altijd degene die zich aanpast?

“Tja, dat kan er ook nog wel bij” of “ik zal mij maar aanpassen, voor de lieve vrede.”

Hoe vaak heb je deze zinnen al gezegd of gedacht? Als deze, en varianten daarop, tot je standaard woordenschat behoren, dan ben je waarschijnlijk net als Julie en Eveline een people pleaser.

Hoewel, onze twee podcast hosts noemen zich graag “recovering people pleasers”, want zij slagen er ondertussen (met vallen en opstaan) steeds beter in om hun eigen grenzen aan te geven én te bewaken.

Kiezen voor de vrede is kiezen voor onvrede met jezelf

Een van de redenen waarom we vaak over onze grenzen laten gaan, is omdat we conflicten willen vermijden. We negeren onze eigen noden en grenzen om invloed te hebben of iemand ons leuk vindt of niet.

Oké, compromissen zijn nodig in relaties, of dat nu vriendschappelijke, romantische of zakelijke relaties zijn. Het is belangrijk om elkaar tegemoet te komen. Maar als jij altijd degene bent die zijn of haar agenda omgooit om te kunnen afspreken, of die zich flexibel opstelt, dan heb je een probleem.

Vaak doe je dat gewoon “voor de vrede”. Maar je bekomt juist het tegenovergestelde effect. Elke keer dat je zwijgt of over je grenzen laat gaan “voor de vrede”, kies je voor onvrede met jezelf. Een keer is oké, maar keer op keer bouwt de frustratie zich op tot het vroeg of laat ontploft. Daarmee beschadig je misschien zelfs de relatie. En dat allemaal omdat je dat ene moeilijke gesprek uit de weg wou gaan.

Ken en communiceer je grenzen

Een tweede reden waarom we vaak over onze grenzen laten gaan, is omdat we ze simpelweg zelf niet kennen. Pas als je zelf weet waar je grenzen liggen, kan je ze aangeven aan anderen en kunnen ze er rekening mee houden.

De volgende keer dat je een vraag of verzoek krijgt waar je je niet goed bij voelt, word je daar dan van bewust, sta erbij stil. Ga bij jezelf na: “wat wil ik? Wat verwacht ik van anderen en van mezelf?”

Wanneer je jouw grenzen bepaald hebt, communiceer die dan ook duidelijk naar anderen toe. En geef dan meteen de gevolgen mee die eraan gekoppeld zijn wanneer iemand over die grens gaat. Want een grens zonder gevolgen is louter een “fancy request” en dan gaan anderen – bewust of onbewust – over die grenzen blijven gaan. Zie het als een vorm van respect naar de ander toe: zeg hen hoe het zit en geef hen de kans om het anders te doen.

Geef aan dat ze je vertrouwen schenden door over je grenzen te gaan, maar geef hen ook de kans om dat vertrouwen te herstellen. Ook omgekeerd gaan anderen je sneller vertrouwen als jij duidelijk je mening durft te geven. Als je durft te zeggen waar je voor staat en wat je wil, dan durf je je eigen authentieke zelf te zijn. Dan weten anderen wat ze aan je hebben en zijn ze sneller geneigd om je te vertrouwen.

Wil jij groeien als mens én als ondernemer en bijleren over thema's zoals grenzen stellen?

Een conflict hoeft niet slecht te zijn

Iemand aanspreken op het feit dat ze over je grenzen gegaan zijn, is een gesprek dat veel mensen liever niet aangaan. Zwijg jij ook liever voor de vrede? Besef dan dat je jezelf noch de ander daar een plezier mee doet.

We zien een “conflict” te veel als iets zwaars, als iets negatief, terwijl het soms net goed is. Het conflict, of het moeilijke gesprek, is net een kans om je relatie te verbeteren en samen tot afspraken te komen waar beide partijen zich goed bij voelen.

Als je telkens conflicten vermijdt, blijf je in dezelfde situatie zitten en bouwen de onderhuidse frustraties alleen maar op, terwijl de ander ondertussen misschien helemaal niet weet dat hij of zij iets verkeerd doet. Want jij evolueert, je grenzen evolueren mee en dan kan je alleen maar anderen een kans geven om mee te groeien. 

Eveline liet jarenlang toe dat een klant haar opbelde na 20u en op feestdagen. Tot ze eens een telefoontje kreeg terwijl ze – op een feestdag – op restaurant zat. Het conflict, dat ze al zo lang had uitgesteld uit schrik voor de gevolgen, kwam er en veranderde alles. For the better! Hun samenwerking verloopt nu veel beter en zij is van haar frustraties verlost, allemaal omdat ze het probleem durfde aankaarten.

Het is en blijft een (leer)proces

Er zullen altijd mensen zijn die over je grenzen gaan. Je grenzen verschuiven ook naarmate jij als persoon en als ondernemer groeit en da’s oké. Het is gemakkelijk gezegd “geef duidelijk je grenzen aan en ga het gesprek aan als iemand erover gaat”, maar uiteraard is het niet altijd zo simpel en laten we ons nog vaak leiden door de nood om leuk gevonden te worden. En ook dat is oké.

Het is moeilijk om dat gesprek aan te gaan, om het conflict recht in de ogen te kijken. Maar besef dat dat ene gesprek veel meer kan oplossen dan dat zwijgen en ja-knikken ooit kunnen doen.

Kom jij in de Smartass Club?

Grenzen aangeven en moeilijke gesprekken voeren met klanten zijn onderwerpen die vaak terugkeren in het ondernemerschap en die ongetwijfeld ook aan bod zullen komen in de Smartass Club, onze laagdrempelige membership voor ambitieuze ondernemers op zoek naar ondersteuning, coaching en positieve vibes.

Wie zijn Eveline en Julie?

Een boekhoudster en een marketeer. Nu ja, da’s wat simplistisch uitgedrukt.

Als je bij boekhouder denkt aan een 50-jarige man met grijs haar en een al even grijs maatpak, dan ga je serieus verschieten als je  Julie ziet. Zij maakt cijfers sexy!

Alsof ze nog niet genoeg om handen heeft met het runnen van haar eigen boekhoudkantoor, begeleidt ze daarnaast ondernemers om meer grip te krijgen op hun cijfers met Down To Businezz als Profit First Coach.

Als marketing professional vindt Eveline het de max om te geeken over sales funnels, email marketing, websites en content.  Ze is al 8 jaar zelfstandige en is nog maar 30 en wist als jonkie in de video marketing business grote kleppers als Google en Studio 100 te strikken.

Ook als het over masterclasses en webinars gaat, is Eveline bij wie je moet zijn. Da’s trouwens ook hoe ze Smartass Academy uit de grond stampte.

Samen runnen ze Smartass Academy: leerplatform, podcast en membership voor ondernemers onderweg naar hun eigen versie van succes.