#5. Hoe je met goede SEO & Copy je droomklanten aantrekt

17 MAART 2022

In aflevering vijf hebben we niemand minder dan Delphine Desmet te gast van DeeDeeCopy. Zij vertelt over de kansen die ondernemers laten liggen als het gaat over SEO, hun website en sterke copy die verkoopt.

Authenticiteit in je teksten = je superkracht

Sterke copy brengt niet alleen de juiste mensen naar je website via de zoekresultaten van Google, het zorgt er ook voor dat die bezoekers denken: “WAUW. Dit is exact wat ik zoek.”

Maar dat effect kan je alleen maar hebben als je écht jezelf durft te zijn in je teksten, en je er niet voor terugdeinst om je copy te kruiden met een flinke dosis persoonlijkheid.

Ondernemers hebben vaak de neiging om te doen wat de grote coaches doen, of ze gaan de Amerikaanse tour op. Ze willen vooral “professioneel overkomen”, waardoor ze de authenticiteit verliezen die net droomklanten aantrekt.

Welke kansen laten ondernemers liggen op hun website?

Naast het gebrek aan authenticiteit, vergeten veel ondernemers ook dat hun website moet converteren. Je wil toch van die bezoekers uiteindelijk klanten maken?

Je denkt dus best na over wat je precies wil bereiken met je website. Een creatieve homepagina kan tof zijn, maar wanneer iemand op je homepage terechtkomt en totaal niet weet wat je doet, is dat heel spijtig.

Wat is het doel van jouw website?

Het is dus belangrijk om stil te staan bij wat jouw doelen zijn. Het zou bijvoorbeeld kunnen dat je wil dat bezoekers:

  • Een afspraak inplannen
  • Zich inschrijven voor je nieuwsbrief
  • Iets kopen in je webshop
  • Een offerte aanvragen
  • Een plaats reserveren voor je webinar

Dan is het aan jou om de bezoeker te begeleiden naar dat doel, met duidelijke knoppen zoals: “schrijf je in voor het webinar” of “neem contact op”. 

Het is enorm belangrijk om duidelijk te communiceren over wat de volgende stap is, zodat de bezoekers die geïnteresseerd zijn precies weten welke actie ze kunnen nemen.

Denk na over de customer journey

Je vraagt niemand op de eerste date ten huwelijk. In die zin is het dan ook een beetje ambitieus om bij een eerste contact te verwachten dat een bezoeker meteen gaat voor een aankoop. Het is dan ook niet nuttig om overal in’t groot KOOP NU te zetten, als de tijd er nog niet rijp voor is.

Denk eerder na over hoe je een bezoeker kan begeleiden om je klant te worden. Dat kan je bijvoorbeeld doen door hen eerst te tonen met welke diensten je hen kan helpen, om dan enkele referenties van tevreden klanten te laten zien, waarna je hen aanspoort om een kennismakingsgesprek in te plannen.

Wil jij je SEO verbeteren en klanten scoren via Google?👇

Hoe krijg je bezoekers op je website?

Eén van de manieren om bezoekers naar je website te krijgen is via de zoekresultaten van Google. En daar kan je op inspelen met SEO. Hoe doe je dat?

1. Doe een zoekwoordonderzoek

Hiervoor moet je weten wat je klanten gaat zoeken en welke woorden ze hiervoor gebruiken. Kijk niet alleen naar de logische woorden zoals “copywriter” wanneer ze op zoek zijn naar een copywriter, maar kijk ook naar woorden die kunnen aantonen dat iemand een copywriter nodig heeft. Het zou goed kunnen dat iemand die zoekt naar: “tekst schrijven” of “nieuwsbrieven schrijven” eigenlijk op zoek is naar hulp.

2. Optimaliseer je metadata

Gebruik de belangrijkste keywords in de url van je pagina, de paginatitel en in de metaomschrijving. Hier kijkt Google eerst naar om te begrijpen waarover je pagina over gaat. Op deze manier kan je dus gemakkelijk inspelen op zoekwoorden die je droomklanten gebruiken in de zoekmachine.

3. Gebruik de zoekwoorden in je copy

Dan is het ook de bedoeling dat je de zoekwoorden laat terugkomen in de teksten op je website. Google kan bijvoorbeeld ook synoniemen herkennen en zo probeert Google de inhoud van je pagina en website te begrijpen.

4. Help je bezoeker zo goed mogelijk

Het doel van Google is om een zo goed mogelijke oplossing te bieden aan de zoeker. En dat moet dus ook jouw doelstelling zijn. Probeer je bezoeker zo goed mogelijk te helpen door een duidelijk antwoord te geven op een vraag of door een probleem op te lossen. Hoe beter jij de vraag van een zoeker beantwoordt, of hoe beter jij het probleem van de zoeker oplost, hoe hoger Google jouw website zal plaatsen in de zoekresultaten.

5. Sta stil bij gebruiksvriendelijkheid

Dat gezegd zijnde: je website is niet gemaakt voor robots, je website is gemaakt voor je bezoekers. Hoe interessanter je content is en hoe gebruiksvriendelijker je website is, hoe langer bezoekers ook op je site blijven. Google kijkt ook naar het gedrag van de gebruiker, dus hoe meer iemand doorklikt en acties neemt op je website, hoe hoger ze je website zullen inschatten als goede oplossing en hoe hoger je komt in de zoekresultaten.

Wil jij ook droomklanten aantrekken via de Google zoekresultaten?👇

Bekijk de SEO Masterclass van Delphine

  • Verbeter je positie in de zoekresultaten van Google
  • Breng meer bezoekers naar je site
  • Zet die bezoekers om in droomklanten
  • Toegang tot de SEO-toolkit en -checklist

Meer over Delphine

Delphine is naast een toffe madam ook een fenomenale copywriter (met Julie en Eveline als enthousiaste klanten)! Je kan haar inschakelen voor de kick-ass copy van je site en/of je online content via DeeDeeCopy!

Wie zijn Eveline en Julie?

Eveline startte haar eerste bedrijf (Vidsome)  in 2014 om ondernemers te helpen groeien met online video en strategische marketing. In april 2019 kwam ze op het idee voor Smartass Academy in de auto op de terugweg van een BOSSY launch event.

Julie is niet enkel een straffe accountant, ze staat ook aan het roer van haar eigen kantoor Finezz Accountants. Het is haar doel om ondernemers meer inzicht te geven in hun financiën en om hen zo te helpen groeien. In 2022 stapt ze mee in Smartass Academy als co-founder.