#6. Kom in de media als ondernemer!
31 MAART 2022
In de media komen met je bedrijf is goud waard! Hoewel PR geen rocket science is, zetten veel ondernemers nooit de stap om een persbericht uit te sturen. Maar dat is dan buiten Manon van Two is a Crowd gerekend!
PR, wat is dat eigenlijk?
Met PR, of public relations, wil je bereiken dat journalisten over jou gaan communiceren in de media naar hun doelgroep toe.
Er zijn verschillende soorten media:
- Paid media zoals online advertenties
- Owned media zoals je sociale media kanalen
- Earned media zoals journalisten die over jou communiceren in de pers
Het voordeel van earned media, is dat journalisten jouw verhaal vertellen aan hun doelgroep. Dat versterkt de geloofwaardigheid van jou en je bedrijf en het is een fantastische manier om je bereik te vergroten.
De weg daar naartoe is vaak een persbericht of een pitch waarin je wel je eigen verhaal vertelt maar dan heel gericht naar een journalist of influencer toe. Die vertalen het verhaal dat ze dan over jou vertellen aan hun lezers, kijkers of community.
Hoe schrijf je een persbericht dat opgepikt wordt door journalisten?
In de media komen begint vaak bij het uitsturen van een persbericht. Maar wat zorgt er nu precies voor dat je effectief ook opgepikt wordt om te blinken in de boekskes?
1. Maak je persbericht zo objectief mogelijk
Als je bericht te commercieel getint is, moet dat nog aangepast worden en da’s minder interessant. Schrijf dus een objectieve tekst zonder hoera-woorden, zodat een journalist je boodschap gemakkelijk kan overnemen.
2. Schrijf alsof je een journalist bent
Probeer jezelf in de schoenen van een journalist te zetten en schrijf je persbericht alsof het een artikel zou zijn. Spreek over jezelf en je bedrijf in de derde persoon.
3. Kies één duidelijk verhaal
Verschillende kernboodschappen in een persbericht eten elkaar op. Kies dus voor één duidelijk verhaal in je persbericht. Het zou jammer zijn dat je belangrijkste boodschap verloren gaat. Dus als je meerdere verhalen hebt is dat top, verspreid die gewoon over verschillende persberichten in de loop van het jaar.
4. Zorg voor een oprolbaar persbericht
Met andere woorden: zet de belangrijkste informatie zo hoog mogelijk. Extra info kan je dan lager in je persbericht zetten.
Waarom zetten maar weinig ondernemers in op PR?
Op zich is een persbericht schrijven geen rocket science. Maar hoe komt het dan dat zo weinig ondernemers effectief de stap zetten om er een uit te sturen?
Als ondernemer stel je jezelf soms de vraag “Wie ben ik?” en dat kan je tegenhouden om een persbericht uit te sturen. Maar als ondernemer creëer je iets en dat alleen al is enorm inspirerend. Dus meestal zit er wel een verhaal dat de moeite waard is en is het een kwestie van zelfvertrouwen om die stap te zetten.
Daarnaast denken ondernemers vaak dat “in de media komen” enkel iets voor grote bedrijven is. Het goede nieuws? Dat klopt niet. Vaak zijn journalisten op zoek naar experten binnen een bepaald vakgebied. Dan is het net interessant om ondernemers aan het woord te laten.
Waarom is PR zo interessant voor jou als ondernemer?
- Geloofwaardigheid: een journalist die jouw verhaal vertelt is enorm krachtig
- Bereik: je zorgt ervoor dat mensen weten wat je doet
- Verkoop: je wil uiteraard ook dat je verkoop haalt uit de mensen die je bereikt
- Momentum: Je kan er marketingcampagnes mee ondersteunen en zo betere resultaten bereiken
De conclusie is dus: gewoon doen. En het hoeft ook niet moeilijk te zijn. Je kan in het begin van het jaar je strategie bepalen en twee of drie keer per jaar een persbericht uitsturen. Da’s heel haalbaar en je kan het perfect plannen.
Wil jij ook in de media komen met jouw business?👇
MASTERCLASS
Ontdek de PR-succesformule van Manon
En kom in de media in 6 eenvoudige stappen.
Meer over Manon
Manon Acke startte Two is a Crowd, haar pers- en communicatiebureau, in 2016. Al van in het begin wou Manon de focus leggen op PR en communicatie voor duurzame merken en VZW’s. Daar is intussen ook ambassador marketing bijgekomen, dat zijn samenwerkingen met influencers en bekendere profielen. Of het nu gaat om PR of ambassador marketing, de doelstelling is altijd: bedrijven en organisaties een podium geven.
Wie zijn Eveline en Julie?
Eveline startte haar eerste bedrijf (Vidsome) in 2014 om ondernemers te helpen groeien met online video en strategische marketing. In april 2019 kwam ze op het idee voor Smartass Academy in de auto op de terugweg van een BOSSY launch event.
Julie is niet enkel een straffe accountant, ze staat ook aan het roer van haar eigen kantoor Finezz Accountants. Het is haar doel om ondernemers meer inzicht te geven in hun financiën en om hen zo te helpen groeien. In 2022 stapt ze mee in Smartass Academy als co-founder.